Összes oldalmegjelenítés

2011. május 10., kedd

Régi magyar gyümölcsfajták

A legújabb hóbortom... Mivel a farmon a tervek szerint fás legelőt alakítunk ki, mindenképpen olyan fákat szeretnénk telepíteni, aminek valamiféle termése is van, akár mint gyümölcs, akár mint takarmány, vagy pálinka alapanyag :) . Még a télen sikerült megvennem a biogazda kiskönyvtár magyar gyümölcsfajtákkal foglalkozó kötetét, de a felsoroláson kívül nem lettem okosabb. A minap azonban ráakadtam a neten egy őrségi erdészre, aki fajtagyűjteményt alakított ki hosszú évek alatt. Kicsit kutakodtam a témában, de nagyon kevés az értelmes információ, ezért úgy döntöttem, hogy elcsalom öcsémet egy kis túrára egy régi gyümölcsösbe, amit nagymamánk szerint biztosan a háború előtt telepítettek. emlékeim szerint körte és szilvafák voltak a néhány hektáros területen, ami ma már egy akácerdő, és egy vadaskert része, az egykori majorság nyomait elég nehéz megtalálni. Mivel pontosan tudtuk hova megyünk, nem volt gond megtalálni a túlélőket. Közel 30 cseresznyefa, több, mint 50 szilvafa, és néhány körte, valamint szederfa lett a végeredmény úgy, hogy a kökény és alagonya miatt a területet jóformán bejárni sem tudtuk rendesen.
Cseresznye a susnyásban

A tapasztalatokon felbuzdulva gyorsan felhívtam a szakértőt, elmeséltem mit találtam. Sajnos az Őrség messze van így lehet, hogy kénytelen leszek megtanulni a szemzés, oltás tudományát... Végül annyi tanácsot kaptam, hogy mindenképpen éréskor kell lefényképezni a fákat, leltározni, mivel termés nélkül szinte lehetetlen meghatározni a fajtát. Ha a paraszti logika itt is működött, akkor jópár fajtát fogunk találni, mivel a régi szokás szerint nem monokultúrát telepítettek, hanem egymás után sorban érő, és más felhasználásra szelektált fajtákat. Bízom benne, hogy ez most is így lesz, és, hogy addig az erdészet nem vágja ki a fákat. A cseresznyére már nem kell sokat várni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése